maandag 10 mei 2010

Kees Jansen

Zeug met biggen, ‘s-Hertogenbosch. Brons, lengte 350 cm, hoogte 160 cm (1979)
Bella, Castelnuovo Rangone, Italië. Brons, hoogte 80 cm (1997)

Twello in totaal 10 bollen met varkens, hoogte 65 cm (1999)

Kees Jansen (Nederland 1946)

Foto's: Ton van Etten


In 1977 kreeg ik de opdracht van de Vereniging van Varkenshouders van de N.C.B. om een monument te maken ter ere van het Brabantse varken, dat op het plein voor het Provinciehuis Noord-Brabant in Den Bosch een plaats zou krijgen. Ik hield van het grote contrast tussen het zo aardse dier en het “deftige” Provinciehuis. Om aan het torenhoge bestuursgebouw en het immense plein voldoende tegenwicht te bieden ontwierp ik een meer dan levensgroot beeld, een compositie van losse elementen die samen een compacte eenheid vormden. Ik koos voor een staand varken waardoor de grootst mogelijke monumentaliteit ontstaat, en daaromheen de biggetjes in variërende houdingen. De zeug en biggetjes bestudeerde ik bij Toon Aarts. Hij leefde heel dicht bij zijn beesten. Zo sliep hij in het stro bij een zeug die moest biggen, met zijn hoofd op haar buik. Dan was hij zeker op tijd om te helpen. Voor de laatste detaillering had ik twee weken mijn model te gast in een afgetimmerd stuk van mijn atelier. De biggetjes bestudeerde ik bij een varkenshouder in de stal tussen de toom.

In 1996 kreeg ik van het Productschap Vee en Vlees de opdracht om een varkensbeeld te ontwerpen dat zou worden geplaatst op het Piazza Cavazzuti in Castelnuovo Rangone in Italië. Na bezoek aan de piazza besloot ik een rennend varken te maken. Om de suggestie van beweging zo levendig mogelijk te houden koos ik voor een stand van pootjes die misschien niet "realistisch” is, maar wel de illusie van rennen sterk uitdrukt.

Voor het varkensmonument in het voetgangersgebied in het centrum van Twello leek het me mooier om een beeld te maken met verschillende vrijstaande delen, zodat voetgangers er tussendoor kunnen lopen. Ik koos voor de sokkels in bolvorm zodat de levendigheid van de biggetjes tot en met de sokkel doorloopt.

Kees Jansen


www.keesjansen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten