donderdag 25 februari 2010

Rein Pol

Rein Pol - Varkentje op sterk water (detail). Olieverf op paneel 37 x 32 cm (1979)

"Hoewel geboren en getogen in de stad heb ik sinds mijn jeugd iets met varkens. Dat zit namelijk zo: Mijn vader werkte bij de politie en moest geregeld 'dienst doen' op de plaatselijke veemarkt. Op die dagen, we spreken over de jaren vijftig, zochten mijn broer en ik onze vader daar vaak op. Zodoende waren we soms al om half zes 's morgens, daar tussen de beesten te vinden.
Wat me vooral bijgebleven is, behalve de doordringende geur van stront en pies, is de liefdeloosheid en grofheid waarmee met name de varkens door de aanwezige 'boeren' werden bejegend. De kooplui en hun klanten droegen een wandelstok bij zich waarmee aan één stuk door werd gemept; op de ruggen, billen en snuiten van die arme dieren, die ook nog eens geen kant op konden. Ik zag bebloede snuiten en hier en daar een dood beest...

Later, tijdens mijn studie aan Academie Minerva, werkte ik nog wel eens in het slachthuis om —schatplichtig aan Rembrandt en Soutine— studies te maken van halve koeien en varkens. Op het laboratorium van dat slachthuis raakte ik geboeid door glazen potten met varkensfoetussen, maakte schetsen daarvan en zo ontstond het eerste schilderij met dat gegeven. Toen ik na de academie tekenles gaf op een middelbare school, zag ik in de vitrine van het biologielokaal opnieuw een pot staan met een ongeboren big. Een aandoenlijk tafereeltje; een arm dier dat wéér geen kant opkon. Zo ontstond dit schilderij in pasteltinten, van een gaaf varkentje op sterk water."

Rein Pol

www.reinpol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten