woensdag 24 februari 2010

Félicien Rops

Félicien Rops - Pornocrates (of Vrouw met het zwijn). Waterverf, kleurpotlood, grafiet, pastel, Oost-Indische inkt 70 x 45 cm. (1878)

“Pornokrates is ongetwijfeld het bekendste werk van Félicien Rops. (…) Het Griekse ‘pornocrates’ en het neologisme ‘pornocratie’ verwijzen naar een maatschappellijke situatie waarin courtisanes via hun invloed op de beleidslieden de touwtjes van de politiek in handen hadden. Rops knoopte bij die historische traditie aan en gaf Pornokrates de gedaante van de moderne vrouw die regeert (‘kratos’ betekent heerschappij) door haar sex-appeal (‘porneia’ betekent ontucht).

De vrouw loopt op de moderne wereld en vertrapt hooghartig de oude kunsten die in de marmeren fries gebeiteld zijn: de beeldhouwkunst, de muziek, de dichtkunst en de schilderkunst. Die zijn in gedachten verzonken en hebben blijkbaar geen inspiratie meer. (…) Hier heerst zij over de kunsten; ongestraft trapt zij op de oude, academische kunstvormen. Het varken is een schepsel van de duivel-want het kijkt nooit eens naar de hemel, maar altijd naar de grond- en een symbool van ontucht- want volgens de overlevering paart het uit lust en niet enkel om zich te vermenigvuldigen. Dat de vrouw letterlijk blindelings op het zwijn vertrouwt, betekent dus dat zij zich laat leiden door haar instincten. Rops onderstreept de viriliteit van het dier door zijn start met bladgoud te beleggen.”

Het onderwerp en de manier waarop de vrouw is voorgesteld, moeten in die tijd wel aanstootgevend zijn geweest.”


Bernadette Bonnier en Veronique Carpiaux (uit "Felicien Rops", Provinciaal Museum Namen, Belgie 2005.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten